Influencer marketing in de farma: 6 tips op een rij

Influencer marketing in de farma: 6 tips op een rij, door

Met de opkomst van sociale media lijkt het steeds belangrijker te worden: influencer marketing. De grote merken maken hier al heel lang gebruik van. Denk maar aan al die bekende vloggers en instagrammers die via hun posts reclame maken voor een bepaald product. Inmiddels geniet een selectieve groep artsen ook steeds meer online bekendheid. Ze worden massaal gevolgd via twitter, schrijven boeken en blogs en worden regelmatig uitgenodigd in talkshows.

Wat is influencer marketing?
Bij influencer marketing zet u bekende, invloedrijke personen in om uw doelgroep te bereiken. Het gebruik van zogenaamde influencers is op zich niet nieuw, al jaren worden bekende gezichten ingezet voor promotiedoeleinden. De nieuwe generatie influencers is daarentegen meer divers dan voorheen. Hierdoor kunnen doelgroepen zich beter identificeren met de influencers, die dichterbij lijken te staan en oprechter lijken dan een BN’er. Het inzetten van influencer marketing in de farma ligt misschien niet direct voor de hand, toch is het zeer relevant. Zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder hun 5774 panelleden dat 79% internet gebruikt als bron van medische informatie. De redenen hiervoor zijn het meer willen weten over bepaalde behandelingen (44%) en over het gebruik van geneesmiddelen (34%). Daarnaast geeft nog eens 30% aan op internet te zoeken om ervaringen van lotgenoten te lezen.

Er zijn een aantal punten om mee rekening te houden, wanneer u erover denkt om influencers in te zetten:  

1. Kies voor een key opinion leader (KOL)
Dit klinkt voor de hand liggend, maar hiermee wordt bedoeld dat u bij de selectie van een influencer niet alleen moet kijken naar hoe bekend iemand is. Een medisch specialist kan bijvoorbeeld bij het grote publiek heel bekend zijn om zijn uitspraken, maar totaal niet serieus genomen worden door zijn vakgenoten. Het kiezen van de juiste influencer is cruciaal.


2. Gebruik een persoonlijk verhaal
Naast het gebruik van KOLs, kan ook een persoonlijk verhaal van een patiënt goed werken. Een voorbeeld hiervan is de instagram post van de Britse blogger en presentatrice Louise Roe (697k volgers). Zij plaatste een gesponsorde post waar ze kort iets zegt over haar psoriasis en via een link verwijst naar haar behandeling.

⠀ #Ad I learned how to manage my psoriasis & look beyond the surface (because it’s not just skin-deep). Learn more about my #InsidePerspective on psoriasis – link in bio.⠀ .⠀ .⠀ #psoriasis #psoriasiswarrior #dermatology ⠀

Een bericht gedeeld door Louise Roe (@louiseroe) op 12 Nov 2018 om 8:06 (PST)

">

3. Bepaal de inhoud
Verschillende soorten content zijn geschikt voor influencer marketing. Wilt u een patiëntengroep bereiken dan kiest u waarschijnlijk eerder voor een persoonlijk verhaal via een van de populaire kanalen als instagram. Wilt u liever de diepte in, om zo een groep artsen te bereiken? Dan kunt u misschien beter kiezen voor een expert review of weblezing. 


4. Houd u aan de regels
Wanneer u een influencer gevonden heeft die met u in zee wil, is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken. Bespreek zorgvuldig de spelregels. Laat de influencer of KOL het bericht zelf schrijven, om zo de content authentiek te houden, maar check voor de plaatsing van het bericht of het aan alle interne en landelijke regelgeving voldoet.


5. Plaatsing
Denk goed na over de plaatsing van het bericht. Wilt u het bericht plaatsen binnen uw eigen kanaal of een speciaal campagne kanaal? Daarnaast kunt u ook kiezen om een artikel of post te plaatsen in een kanaal waar uw doelgroep veel te vinden is (specifieke website, magazine, app e.d.). Een veel gekozen manier van plaatsing is via het kanaal van de influencer. De influencer heeft vaak een groot bereik via zijn/haar eigen kanaal, en daar kunt u gebruik van maken.


6. Wees voorbereid op reacties
Het is goed om vooraf na te denken over mogelijke reacties die kunnen komen op het bericht. Een bericht kan vragen opwekken, maar wellicht kunnen er ook negatieve reacties komen. Zorg dat u een reactie klaar heeft voor alle mogelijke scenario’s.


Link naar onderzoek Consumentenbond

Wilt u meer weten over het inzetten van KOLs? Neem vrijblijvend contact op met Medix Publishers via info@medixpublishers.nl



Commenting, powered by Disqus

« Terug naar het overzicht

Follow us